Sex

Sitter och tittar på en dokumentär på SVT play. Popwhore. En dokumentär om en kvinna som startade en "porrsida" som inte var som andra porrsidor. Eller något i den stilen.
Dokumentären består i "popwhore" som beskriver sin historia och medans hon gör det får man höra inlägg från erfarna porrskådisar, nya porrskådisar och en del terapeuter och så klart en och annan moral förespråkare.
Först och främst vill jag komentera "allmänhetens" syn på sex. En terapeut säger följande i dokumentären: vår sexualitet är det heligaste vi har. Det låter som att hon menar att det är något heligt vi skall vara rädda om. Något lätt försummat och lätt skadat. Heligt är det ju på sätt och vis. Det är ju tabu. Och tabun känns ju heliga.
Hur som helst. Jag har funderat en hel del på det här med sex. Vem har inte det?
Vad är det som gör att vi måste se på det som något heligt? Varför är det mer heligt än ett skratt, en kram eller en armhävning? Jag förstår ju det samhälleliga. Att det är ett arv, kulturellt, religiöst osv.
Men om man tar och släpper allt vad religion och kultur, vanor och fördommar heter. Och ser på sex som på vilken annan handling som helst. Är det så speciellt? Vad är skillnaden mellan att äta och att ha sex?
Ligger det inte helt och fullt i vår kultur?
Jag ber dig som läsare att inte bli upprörd nu. Jag skriver inte något som jag tror är mer sant än något annat. Jag vill bara få mig själv och andra att se det hela ur ett nytt perspektiv.

Är inte anledningen till att kvinnor som blir våldtagna mår så dåligt, att de enligtsamhället är offer och blir berövade något?
Men är det egentligen som är så mycket mer traumatiskt än att bli hotad till livet eller rånad? Jag har själv aldrig vart med om något av det så jag är väl kanske ingen bra dommare men det är inte en dommare jag försöker vara. Jag vill bara ifrågasätta något som jag tycker ser ologiskt ut.

Sen är det en annan sak som jag funderat en del på. Det hävdas ju att porrindustrin förstör vår bild av sex. Men det är ju en bild som vi fått från något annat håll och som bygger på den här moralen och heligheten som det talas om. Och är inte porrbranchen mer förlåtande än moral branchen? Ger de oss inte ett bredare spektrum av sex? Helig sex är inte tabu i porrens värld. Men all annan sex än helig sex är ju tabu i moral branchen.

Det här  har väl en del med vår bild av kärlek att göra och vår ide att sex och kärlek hör ihop. Tänk om vi fått för oss att kärlek och städning hörde ihop. Hade jag då varit omoralisk om jag städade med någon annan än min man? )

Läser en bok som heter Love skriven av Leo Buscaglia. Väldigt intressant bok om kärlek. Leos teori är att kärlek är något vi lär oss i motsättning till det de flesta verkar tro med att kärlek drabbar den som har tur. Läs den:) Och kom ihåg att kärleken är aldrig svartsjuk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0