Att lansera sig som nallebjörn.

Har setat och läst i boken Tänktvärt om av Erik Haglöf om Joakim Jonasson.
En bok om hur Joakim tilsammans med två vänner skapade reklambyrån Paradiset. I strävan efter att starta en "anorlunda" reklambyrå som utmanade reklambranchens alla måsten.
Den beskriver om hur "reklambranchen reagerade på namnet Paradiset och liknande "omöjliga" utgångspunkter. Trotts att så många såg det hela som ett omöjligt projekt lyckades man bli ett av Sveriges mest välkända och respekterade reklambyrå.
Men jag funderade på en sak. Stefan Öström var en av de medverkande i projektet och beskrivs vid ett tilfälle som en person som ingen vill ha i motståndar laget.
Det är ju det många av oss strävar efter. Att bli den som kammar hem alla "fighter". Vare sig på hemma plan eller i arbetssituationer. Den som kan vinna alla matcher får alla uppdrag, all respekt, alla pengar och halv konungariket.
Men jag kom genast att tänka på ett citat jag hört. Jag tror att det var Ghandi som sa det:
-Vad är det för mening med att vinna ett krig om någon lämnas besegrad?
Det är ett av mina drömmars motton. Jag önskar att jag alltid kunde leva efter det.
Men hur som helst. Hur skulle den inställningen påverka någon som försöker göra kariär? Skulle det vara omöjligt att lansera sig själv som Nallebjörn på marknaden istället för som Lejon?
Om man i en situation där man slogs om ett jobb kunde sätta sig ned och säga till konkurenten att -Ja ditt upplägg ser bättre ut än mitt, låt oss få det här gjort så bra som möjligt, ta jobbet du.
Tänk om. Skulle man du bli lejon mat?

One Small Point of Pride



Jag blir så till mig när jag ser något vanligt som blir trendigt. Ta t.ex. ett par skor som används av massvis av kinesiska arbetare varje dag. Nu har de blivit mode hos oss här i väst. Och för varje par som säljs går en summa till stipendier som kan sökas av just kineser. Strålande!

Isn't it wounderful when something ordinary becomes trendy? A Pair of shoes for example, used everyday by chinese workers. And now were finding them here in the west parts of the world, in trendy stores.
Ospop.

RSS 2.0