Skogsliv vid Walden

En av mina största inspirationsk'llor just nu är boken Skogsliv vid Walden. Skriven av Henry David Thoreau.
Trotts att boken är skriven i mitten på 1800-talet är den så aktuell. Jag kan inte tänka mig att den någonsin varit så aktuell som den är idag.
Thoreau var aktiv i anti-slav rörelsen, natur-filosof och en av grund figurerna i den så kallade Transcendentalismen.
Skogsliv vid Walden är en essä som bygger på Thoreaus egna försök att leva ett enkelt liv vid Walden Pond. Boken kritiserar den dåtida samhällsstrukturen och människans problem med att se vad vi egentligen måste och inte. Thoreau tar upp åtskilliga exempel på hur det gick till gällande konstruerantet av hus, tillvägagångssätt vid odling och dyl. och visar på exempel som skulle ge liknande resultat men med ökad individuell frihet.
Det som faschinerar mig mest med boken är hur mycket, jag som lever nästan 200 år efter Thoureau kan känna igen mig i de flesta av hans beskrivningar.
Stressen vi människor har gällandes våra essentiella behov och våra skapade behov och framför allt vår oförmåga att skilja mellan dessa två är något som tydligen har funnits länge.
Men vad är det egentligen vi människor behöver för att vilja leva? Är det ting som vi skulle kunna sätta ord på? Är det olika från person till person?
Hur som helst. En annan nästan lika inspirerande källa till en alternativ livsstil är filmen In To the Wild. En film att se om ni vill bli inspirerade till att förändra er livsstil och livsinställning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0