Kylskåpet

Nu har jag snart levt 6 månader utan kylskåp.
Vi hade ett jätte gamalt kylskåp som gick sönder. Sen var det ingen som orkade köpa ett nytt. Av någon anledning har det fortfarande inte blivit av. Vi har en frys som vi inte använder så mycket.
Jag är väldigt förvånad över hur lätt det har varit. Jag skall ju erkänna att jag bor mitt i en stor stad med 7eleven ca 500m bort vilket gör det en heldel mycket enklare än om jag bott på vischan. Våra rutiner gällande mathållning har ändrats drastiskt.
Vi slänger nästan inget längre. Man blir mer medveten om vad man gör av med och man köper bara det man ska använda eller sånna saker som håller i rumstemperatur. Jag är förvånad över hur mycket det faktiskt är som håller sig utan att stå i kylen t.ex. Ketchup, senap och andra såser, Smör, Frukt och grönt håller sig väldigt bra utan för kylskåpet nästan lika bra i många fall.
Man lagar så mycket mat som man behöver och det blir aldrig att man har mat stående längst in i kylen och glömsbort tills det att den tar sina egna första steg. Varför måste man egentligen ha så mycket mat hemma? Visst det är ju praktiskt att storhandla. Mina vanor har ändrats och anpassats till utan-kylskåps-livet och jag skulle inte säga att det är så mycket obekvämare än det "vanliga" livet bara anorlunda. I början tog det ju en del energi, innan man kommit in i det men nu är det en del av livet, precis som kylskåpet var en gång i tiden.
Sen brukar jag sitta och fundera på om man vinner tid lr förlorar det på att ha ett kylskåp, med tanke på hur många timmar man måste jobba för att köpa ett och kunna betala elen det drar.
Men det handlar ju om bekvämlighet.
Vi är så bekväma av oss är vi inte?


Kommentarer
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Ja, absolut, vi är väldigt bekväma av oss. Intressant att läsa hur bra ni lyckats klara er utan kylskåp!

2008-08-22 @ 18:22:06
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0