Att bygga eget

Det senaste året har jag insett att man kan göra allt man vill. Inte bara saker man vill göra så som att lyckas med sina projekt och starta eget företag utan att tillverka det man vill ha.
Som ett exempel kan jag berätta hur det gick till när jag började inse detta faktum.
Det började med att min man kom och berättade att han skulle bygga en egen projektor. Oj! tänkte jag. Det går ju inte. Hur bra kan det bli på en skala. 2 år senare har vi en HD upplöst projektor som projecerar en 100 tums skärm i vardagsrummet.
Galet. Den är lite större än en vanlig projektor och drar lite mer el. Men den är också eneormt mycket bättre än alla projektorer jag sett. Det här är bara en av de saker jag sett byggts som fått mig att inse att saker inte är så svåra som de verkar. Bara man vet hur man skall göra så är saken biff.
Jag har hängt en del på http://elektronikforumet.com. Länge leve internet! Där kan man läsa allt man vill veta om att göra det själv vad gäller elektronik och dyligt. Och fråga om det mesta och diskutera lika mycket. http://www.alternativ.nu är en annan bra sida med massvis med information om att göra saker själv. Främst gällande byggnation av hus, odling och självhushållning.
Men vad är nu fördelarna med att göra saker själv?
Tja, det blir gjort precis som man själv vill. Man får kontroll över saken, dvs. du kan själv laga det du gjort om det går sönder och du får vetskapen om hur saker och ting fungerar.
Man får mer makt över sig själv och sitt, man slipper fråga fackmän hur dom tycker att man skall göra efter som att man måste ta reda på faktorerna själv.
Det blir ofta billigare än att låta någon annan göra det.
Men för egendel så är det största argumentet att jag känner en enorm tillfredställelse i det hela. Ingen kännsla är som kännslan av att ha gjort något själv.
Visst ta det mer av ens tid. Men om man trivs med det hela så kan man ju spara massa pengar vilket leder till att man måste jobba mindre.
Jag tror även att det i längden leder till en ökad förståelse för världen och mänskligheten. Det kanske bara är i mina drömmar det är så. Men det känns faktiskt så för min del. Man får en kunskap om något och jag tror att kunskap alltid är possitivt. (Kanske finns det exempel där det inte är det, men jag har inte sett något sådant exempel ännu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0